De Consumentenbond heeft de prijzen bijgehouden van populaire cadeaus. Sinterklaas wordt bedonderd, is de boodschap. De van/voor-aanbiedingen kloppen volgens de Consumentenbond niet. In juli van dit jaar zijn de prijzen genoteerd en onlangs is dat weer gedaan. Een Legotrein die in juli €99,99 kostte wordt nu aangeprezen als van €124,99, voor €114,99.
Fictieve prijs
De prijs komt tot stand door de vraag en het aanbod. Is er meer vraag, dan stijgt de prijs. Is er een te groot aanbod, dan daalt de prijs. Dat de prijzen voor speelgoed in november en december hoger liggen dan in juli is niet zo vreemd. De vraag stijgt namelijk want Sinterklaas en kerst worden niet gevierd zonder cadeaus.
Kortingen zorgen voor hogere verkopen. Niet alleen echte kortingen, ook fictieve kortingen dragen hieraan bij. Een fictieve korting wordt door de Consumentenbond als nepaanbieding bestempeld. Het voelt goed om minder te betalen. Een aanbieding “van €99,99, voor €114,99″ is niet aantrekkelijk. Meer betalen voelt als opgelicht worden. Het is dan ook logisch om de van-prijs hoger te laten zijn dan de voor-prijs. De manier om de verkoopprijs te verhogen is dan door een hogere van-prijs of adviesprijs te gebruiken.
Prijsdiscriminatie
Prijzen verschillen door het jaar heen. Niet voor niets zijn in de schoolvakanties reizen duurder. Een week naar de zon is in het laagseizoen zo de helft goedkoper, terwijl feitelijk dezelfde dienst wordt geleverd: een reis, een verblijf en een omgeving.
Prijzen verschillen voor verschillende doelgroepen. Zo krijgen ouderen korting op bijvoorbeeld het OV, terwijl ze op hetzelfde moment instappen, op dezelfde comfortabele manier kunnen reizen en ook weer op hetzelfde moment uitstappen.
Studentenkorting is ook een goed voorbeeld. Bij een bioscoop kan een student dezelfde dienst geleverd krijgen als een niet-student. De student betaalt dan minder.
Het is dan ook niet opmerkelijk dat de prijs voor speelgoed hoger is als de vraag hoger is.
Inzicht in prijs
Zonder alle informatie over de prijs, de beschikbaarheid van producten, de concurrentie, het aanbod, de inflatie, de transactiekosten en de vraag is het bijna onmogelijk te oordelen over de juiste prijs en of er wel of niet een echte aanbieding is. Alleen al de marketingkosten in november en december zijn misschien wel hoger dan in juli. Niet voor alle artikelen is er iets als een Tweakers-pricewatch.
In het onderzoek van de Consumentenbond is er geen andere verklaring gevonden dan een prijsverhoging die als verlaging wordt gepresenteerd door een hogere van-prijs te gebruiken. De enige manier om dit tegen te gaan is transparant zijn over de prijs. De Consumentenbond heeft het meldpunt Prijsmisleiding geopend waar prijsmisleidingen kunnen worden gemeld. Vanuit consumentenperspectief is het beter om inzicht te bieden in prijzen en de veranderingen daarin door daadwerkelijk objectief prijzen bij te houden.
Wel of niet kopen?
Natuurlijk weet iedereen dat de van/voor-aanbiedingen niet altijd kloppen. Iedereen weet ook dat cadeaus niet per sé in november hoeven te worden ingekocht. De keus is aan de consument om iets wel of niet te kopen en ook waar zij het inkopen. Uiteindelijk telt alleen het bedrag dat aan de kassa wordt afgerekend.
Als trouwens de prijzen van de betreffende Legotrein over een langere tijd waren bijgehouden, was ook inzichtelijk geweest dat deze Legotrein in juli 2012 voor €80 kon worden aangeschaft.
Nepaanbieding, prijsmisleiding
Read article, source: Nepaanbieding, prijsmisleiding»
Via MarijnKrijger.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten