dinsdag 10 juni 2014

Van acquisitie naar conversie (cpm, cpc, cpl, cpa en cps)

CPM, CPC, CPL, CPA en CPS geven de kosten aan per duizend vertoningen, per klik,per lead per acquisitie of per verkoop. Deze termen worden gebruikt in (online) marketing. Er wordt gemeten hoe succesvol een marketingactie is. Hoe lager de kosten per eenheid, hoe beter de campagne rendeert.


CPM staat voor cost per mille: kosten per 1000 vertoningen. Dit wordt voornamelijk gebruikt bij banneradvertenties en het belangrijkste doel is awareness.


CPC staat voor cost per click: voor elke klik op een advertentie wordt betaald. De gemiddelde CPC is de gemiddelde prijs die per klik wordt betaald. De trigger hiervoor is interesse opwekken. Dit wordt bevestigd met een klik.


CPL staat voor cost per lead: elke lead (verkoopkans) is voorafgegaan door marketinginspanningen. De kosten hiervan worden weergegeven in CPL. Een koper wil iets, er is een behoefte.


CPA staat voor cost per acquisition. Dit zijn de kosten per acquisitie. De verkoop wordt dan niet op de eigen site gerealiseerd maar op de site van de adverteerder.


CPS staat voor cost per sale. Dit zijn de verkoopkosten per verkoop. De verkoop wordt op de eigen website gerealiseerd.


Pyramide van acquisitie naar conversie


In onderstaande pyramide zijn de CPM, CPC, CPL, CPA en CPS weergegeven in de pyramide van acquisitie naar conversie.


cpm, cpc, cpl, cpa en cps


Van acquisitie naar conversie (cpm, cpc, cpl, cpa en cps)




Read article, source: Van acquisitie naar conversie (cpm, cpc, cpl, cpa en cps)»

Via MarijnKrijger.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten