IKEA is fantastisch. En iedereen die een IKEA-meubel in elkaar heeft gezet kan beamen dat die creatie zelfs beter is dan de handleiding doet vermoeden. De vervoerbaarheid, de lage prijzen, de uitstekende service en de gratis potloden zijn al fantastisch. De hotdog en het ijsje bij de uitgang zijn goedkoop. Bij IKEA-producten waarderen we ook onze eigen arbeid. Het product is waardevoller, omdat we het zelf in elkaar hebben gezet.
Zelf eieren toevoegen
In de jaren 50 bracht General Mills onder de naam Betty Crocker een kant-en-klare-cakemix op de markt. De vrouwen (ja, dat waren toen de vrouwen) hoefden alleen wat water toe te voegen en de cake kon worden gebakken. Het product sloeg niet aan. De bakkende vrouwen maakten liever zelf hun cake. Er werd marktonderzoek uitgevoerd en daaruit bleek dat de huisvrouw uit de jaren vijftig deze cakemix te makkelijk vond. Het was bijna valsspelen.
De marketeers besloten toen om de cakemix iets aan te passen. Er zat geen ei meer in. Het werd op de markt gebracht als huisgemaakte kwaliteit. Dit betekende dat de cakebakker zelf eieren moest toevoegen en dus deze ook moest kopen. Op deze manier werd al heel wat meer moeite gedaan voor een cake. Dit product sloeg aan. De huisvrouwen kregen het gevoel nu echt een cake te bakken.
De bouwpakketten van IKEA
Door de producten als bouwpakketten te verkopen, moet de koper het zelf in elkaar zetten. En daarin zit een groot geheim. Alles wat we zelf doen voelt goed. Hoe moeilijker de instructies en complexer het product, hoe trotser we zijn als het bouwpakket in elkaar is gezet. De waarde gaat omhoog bij zelfgemaakte producten (zie ook het IKEA-effect van Norton, Mochon en Ariely). We gaan nog iets verder en vinden (onbewust) dat anderen het op de juiste waarde inschatten: onschatbaar, onvervangbaar en een meesterstuk.
Wat we zelf doen voelt goed
Niet alleen bij IKEA leveren de klanten een deel van het product. Tegenwoordig tanken we zelf, bij Subway bepaalt de klant de samenstelling, bij wokrestaurants kiezen we wat we willen eten, bij gourmetten maken we zelf het eten klaar. Van Lego bouwen we de mooiste bouwwerken. En herinneren we ons de kleicreaties of tekeningen nog die we zelf maakten op de basisschool? Die waren het mooist van allemaal.
Zelf doen nog beter
Als onverhoopt een IKEA-pakket een schroefje of dingetje mist dan kan dat bij IKEA zelf worden aangevuld. In de vestiging in Amsterdam is er bij de klantenservice een muur vol met bakjes met de schroefjes en dingetjes. Deze kunnen gewoon worden gepakt. Geen bon, geen gedoe, geen kosten.
En als je niet weet welke schroefje er nodig is, is er altijd de vriendelijke IKEA-medewerker in de blauw-gele blouse om te helpen. Dit is een voorbeeld van een klantgerichtproces. Niet alleen kan een klant hier zelf een probleem oplossen, de klant krijgt ook nog eens het vertrouwen om het zelf te pakken. Het IKEA-effect wordt hierdoor nog meer vergroot.
Het IKEA-effect. Het is nog mooier als je het zelf bouwt.
Read article, source: Het IKEA-effect. Het is nog mooier als je het zelf bouwt.»
Via MarijnKrijger.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten